14 September 2011

[MJ12] : Hantu Tanggal Kepala.

Cerita yang ingin saya kongsi ini masih segar dalam ingatan saya. Kejadian ini berlaku beberapa tahun llalu apabila saya pulang lewat malam jam 2 lebih pagi. Saya telah bertemu kawan-kawan lama untuk minum teh dan berbual-bual sampai lewat malam. Biasalah, jumpa teman2 lama, tentu banyak cerita yang ingin dikongsi antara satu sama lain.

Dipendekkan cerita, Saya telah menaiki teksi pulang. Saya tinggal di kawasan West Coast berhampiran dengan sebuah sekolah. Sesampai saja di tempat meletak kereta di blok saya, saya pun bayar tambang dan keluar menuju ke lif. Sedang saya berjalan ke lif, saya terlihat seorang lelaki sedang berposisi menyangkung dengan kepalanya melihat ke lantai di atas sebuah meja batu bulat di bawah blok.

"Apa kejadah dia ni menyangkung atas meja batu? Dah gila ke?" saya tanya dalam hati. Bajunya lusuh dengan kesan seperti tanah liat yang merah, rambutnya kusut masai. Saya fikir dia orang mabuk atau tidak siuman. Sedang menunggu lif, saya menoleh lagi ke arah lelaki itu. Dia masih berposisi seperti yang saya kata tadi. Semakin lama saya melihatnya di situ, semakin tak sedap hati saya. Saya cuba tidak menghiraukannya tetapi agak sukar.

Tiba2 lelaki itu menangis, tangisan yang sayup itu membuat bulu roma saya berdiri. Saya merenung lelaki itu dengan perasaan takut yang mula menguasai diri saya. Tiba-tiba, KEPALANYA TANGGAL DAN TERGOLEK KE LANTAI!!! "YA ALLAH!" saya teriak dan dengan pantas sepantas-pantasnya saya lari ke tingkat 10 dengan menaiki tangga. Yang buat saya paling menyeramkan, saya terdengar hantu itu memanggil saya, "Nanti...tunggu aku..." Siapa yang tak panik??? Bayangkan apa yang saya alami ini.

Sampai di depan pintu rumah, kunci pula terlupa dibawa. Alamak! Saya ketuk pintu dengan kuat. Ibu saya buka dan tanya, "Apsal kau ni?! Oi apasal?" "Ada hantu tak ada kepala mak kat bawah blok..." "Dah... Dah... Pergi ambil wudhu, istighfar", ibu saya berkata. Saya ambil wudhu, minum air dengan selawat, terasa lega sikit. Sejak hari itu saya tak berani balik lambat lagi. Nasib tak baik.

Terima kasih,

Johari.



VL : petikkan dari cerita mesteri jam 12@blog rasmi MJ12. 

comments: 0