23 Mei 2011

Kanak-kanak Ini Selamat dari Kanser Mata Kerana Berus Gigi

London, Retinoblastoma adalah jenis kanser aneh pada mata yang lebih sering menyerang anak-anak. Seorang kanak-kanak selamat dari kanser mematikan ini berkat berus gigi yang boleh menyala dan kebetulan sinarnya dipantulkan oleh sel kanser di retina.

Katie Lolley, berasal London sangat menyukai berus gigi yang ada lampunya. Lampu kelap-kelip tesebut menyala selama 60 saat ketika digunakan, sekaligus menandai waktu ideal bagi seorang kanak-kanak berusia 2 tahun sepertinya untuk menggosok gigi.

Tak hanya menarik perhatian Katie, suatu ketika kelap-kelip lampu berus gigi itu juga membuat ibunya, Rebecca khuaatir. Saat lampu bilik mandi agak redup, Rebecca mendapati pantulan aneh pada mata Katie dan langsung memeriksakannya ke doktor ketika itu juga.

Kekhuatiran Rebecca tak berlebihan, sebab setelah diperiksa omata mengatakan bahawa pantulan tersebut merupakan gejala kanser ganas yang disebut retinoblastoma. Satu-satunya cara untuk menyelamatkan Katie adalah membuang bola matanya sebelum tumornya menyebar ke jaringan lain.

Jenis kanker yang aneh dan lebih sering menyerang anak-anak ini pertumbuhannya sangat pesat dan boleh mematikan jika terlambat mendapat rawatan. Dalam waktu 10 hari saja, ukurannya boleh membesar 3 kali ganda sehingga menekan jaringan lain di kepala.

Meski pada akhirnya bola mata Katie harus dibuang dan diganti bola mata palsu, namun Rebecca tetap bersyukur nyawa anak perempuannya masih terselamatkan. Sekalipun akhirnya buta, setidaknya Katie masih hidup sehingga ada harapan suatu saat nanti boleh mendapatkan mata tiruan.

“Jika bukan kerana lampu berus gigi itu, kami tidak akan pernah tahu ada tumor di mata Katie. Atau mungkin kami baru akan tahu ketika sudah terlambat,” kenang Rebecca yang suaminya bekerja sebagai teknik rel kereta api seperti dikutip dari The Sun, Ahad (22/5/2011).

Sementara itu dikutip dari Mayo Clinic, retinoblastoma adalah kanser mata yang menyerang retina. Kerana bahagian tersebut paling peka terhadap cahaya, adanya sel kanser boleh membuat pantulan aneh pada mata ketika terkena cahaya saat berada di tempat yang agak gelap.

Pantulan aneh yang disebut-sebut mirip seperti mata kucing tersebut merupakan gejala awal retinoblastoma. Sedangkan tanda-tanda lain yang perlu diwaspadai sebagai gejala awal retinoblastoma pada anak-anak antara lain sebagai berikut.

1.Pantulan putih seperti mata kucing pada retina (bagian tengah mata) ketika terkena cahaya
2.Gerakan mata tidak terkoordinasi alias juling, kedua bola mata masing-masing melihat ke arah yang berbeza
3.Warna mata secara umum memerah
4.Ukuran bola mata membengkak.

Selain dengan operasi pembuangan bola mata, retinoblastoma juga boleh diatasi dengan kemoterapi mahupun terapi kanser lainnya jika ukurannya belum terlalu besar. Namun kerana gejalanya sering tidak terdeteksi, kebanyakan penderita akhirnya buta kerana harus kehilangan bola mata.

comments: 0