05 Mei 2011

Serangan 11 September adalah pembohongan besar

Daripada Abu Hurairah ra bahawasanya Rasulullah SAW bersabda: “Hari kiamat tidak akan terjadi sehingga melimpah ruah harta benda dan timbul fitnah (ujian kepada keimanan) dan banyak berlaku “al-Harj”. Sahabat bertanya, ” Apakah al-Harj itu hai Rasulullah?”. Nabi Muhammad SAW menjawab : ” Peperangan demi peperangan demi peperangan”. (Hadis riwayat Ibnu Majah)

Presiden Iran Mahmoud Ahmadinejad menegaskan bahawa serangan ke atas World Trade Centre pada 11 September 2001 yang menjadi alasan kepada perang global melawan terorisme merupakan “satu pembohongan besar”. Beliau menyatakan hal itu ketika memberikan taklimat kepada para kakitangan Kementerian Perisikan negara itu.  

Presiden Mahmoud Ahmadinejad

Pernyataan itu djangka akan meningkatkan lagi ketegangan hubungan Barat-Iran yang sebelumnya memuncak akibat program nuklear Iran. Negara ini tidak menunjukkan tanda-tanda akan mengurangkan aktiviti nuklernya, terutama dalam program pengayaan uranium. “Serangan 11 September adalah satu pembohongan besar dan sebuah alasan untuk perang melawan terorisme dan alasan untuk menyerbu Afganistan,” ujar Ahmadinejad seperti yang dipetik oleh television pemerintah. Dia menyebut serangan itu sebagai hasil dari sebuah “tindakan dan senario perisikan yang sangat rumit”.

Presiden Iran pernah mempersoalkan versi rasmi Amerika Syarikat terhadap serangan 11 September sebelumnya, tapi ini adalah pertama kalinya ia memberanikan diri untuk memberi label sebagai “pembohongan besar.”

Pada 2007, New York menolak permintaan Ahmadinejad untuk datang ke bekas lokasi menara kembar World Trade Center ketika menghadiri sebuah sidang Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Beliau juga mengatakan kepada television pemerintah Iran, serangan itu sebagai ”hasil dari salah pengurusan dan sikap tidak berperikemanusiaan terhadap dunia oleh Amerika Serikat”.

Ahmadinejad menyebut “Washington menggunakan 11 September sebagai alasan untuk menyerang orang lain”. Beliau turut mempersoalkan jumlah askar Amerika Syarikat yang terkorban yang mencapai sekitar 3,000, tetapi AS tidak pernah menerbitkan nama-nama korban.

comments: 0