15 Mei 2011

Gila..isteri bersuami dua

Suami beristeri dua, itu wajar. Tapi jika isteri bersuami dua, ini namanya kurang ajar! Dan wanita paling kurang ajar ini bernama Umi, 29. Gara-gara dia nikah siri dengan bekas suami pertama, terpaksa Margi, 36, suaminya kini melaporkan kes ini ke Polres Lamongan.

 Islam membolehkan lelaki menikahi 4 wanita. Tapi jika wanita bersuami dua, agama manapun tak pernah ada aturannya. Kerana perilaku ini menjadikan wanita seperti haiwan saja. Kucing misalnya, dia biasa habis “meong-meongan” dengan si kembang asem, beberapa jam berikutnya sudah “meong-meongan” lagi dengan si kembang benguk. Namanya juga kucing.

 Tapi manusia berbudaya dan beragama, sangat dilarang wanita bersuami dua. Tapi agaknya Umi, warga Desa Dati Kecamatan Pucuk, tak peduli dengan semua itu. Meski masih jadi isteri sah Margi, bahkan sudah punya anak satu, dipujuk untuk dinikah dengan suami pertama dulu, mahu sahaja. .

 Sekitar 4 tahun lalu Umi masih isteri Darmo, 38, warga Sidatapa Surabaya. Kerana persoalan ekonomi, rumahtangga itu kemudian pecah  meski sudah memiliki tiga anak. Tapi kerana tubuh dan wajah Umi memang mengasyikkan, hanya nganggur setengah tahun dia sudah dapat pasangan baru. Dia lalu menikah dengan suaminya kini, Margi, warga Dati Kecamatan Pucuk. Dari perkahwinan gelombang kedua ini, telah lahir anak berusia 2 tahun.

 Sewaktu  suami tak di rumah, Umi diminta pulang oleh orangtuanya di Gresik. Ternyata, di sana telah menunggu Darmo bekas suaminya dulu. Kini dia sudah mempunyai kekuatan ekonomi. Dan dengan alasan untuk rujuk kembali, pihak keluarga sangat merestui meski Umi sekarang sudah jadi milik orang.

 Maka dalam perkahwinan siri yang baru berlangsung 4 bulan ini, Umi sudah hamil lagi dengan suami pertama dulu.

 Enak bagi pasangan Darmo – Umi, sangat menyakitkan bagi Margi yang haknya diambil orang lain. Setelah sekian bulan kehilangan tanpa istri, dia terkejut sekali menemukan fakta bahawa isteri sahnya sudah dikahwini lagi oleh bekas suami terdahulu. Ini peraturan dari mana? Masih punya suami ,masih menerima suami yang lain lagi.

 Sudah barang tentu Margi tidak terima. Dia melaporkan isteri sekaligus dua mertuanya dan suami Umi yang baru. Tapi sebelum diproses secara hukum, keduanya telah menemukan titik temu. Artinya, Umi siap kembali ke Margi dan bercerai dengan Darmo. Tapi bagaimana dengan “anak” hasil genetik suami pertama?

VeeNa LoneLiness : ish ish ish...apa dah jadi dgn dunia sekarang...

comments: 0