16 September 2011

Gua-Gua Penagih Dadah di Afghanistan (9 Gambar)

Osama bin Laden menggunakan gua-gua sekitar Afganistan bagi menyelamatkan diri dari dibom tentera berikat. Gua-gua ini cukup kukuh dan mampu bertahan jika dibom dengan bom konvensional. Gua-gua seperti ini banyak terdapat di Afghanistan kerana ianya dibina dengan banyak ketika tentera Mujahideen menentang Russia pada awal 80an. Kini selepas tentera Taliban sudah kena tapau dan ketuanya dibunuh di Abbotabad, gua-gua terbiar ini kini menjadi sarang penagih heroin. Para penagih melepaskan gian didalam gua-gua ini kerana ianya bukan sahaja terselindung dari pandangan umum malahan ianya sejuk. Lepas dah stim hisap dadah boleh tidur dengan nyenyak. Gua-gua ini juga dipenuhi paraphenilia dadah terpakai (yang kemudian druggie lain recycle) dan juga sisa kumbahan. Aku tak boleh bayangkan hidup dalam keadaan serba bullshit macam ni.

The saddest part is, gua-gua ini dulu menjadi tempat tinggal mujahid menetang Soviet. Kini menjhadi tempat tinggal sampah masyarakat! Something is definitely not right here kan? Anyway segram heroin di Afghanistan boleh dibeli dengan harga 100 Aghani atau USD 2 dollar. Ianya boelh dikatakan murah kerana ladang popi yang berlambak di bumi Afghanistan ini. Sebab kenapa ladang popi banyak? Pasal adik Presiden Hamid Karzai ialah ketua drug dealer Afghanistan! Adik presiden woi. Good thing is dia baru sahaja dibunuh oleh bodyguard sendiri a few days ago. Good riddance dan padan muka!






Laporan asal English Russia

comments: 0